Straal die fijne shopbeleving maar uit!
Met een nieuw seizoen voor de deur is het ook een goed moment om je winkel weer op te frissen. Je wil de winkelbeleving voor de klant zo inspirerend mogelijk houden, zodat je de klant verrast als ze weer komen winkelen. Straal die fijne shopbeleving maar uit! En gebruik onze winkelinrichting tips.
De beloning
De beloning zal zijn dat jouw klanten onmiddellijk jouw inspanningen en liefde in jouw winkel ervaren zodra ze binnenkomen. En vervolgens verrast worden om hun favoriete items weer te vinden en hun volgende must-haves te ontdekken.
5 spectaculaire winkelinrichting tips om de winkelbeleving van je klant dit seizoen te verbeteren!
1. Lay-out
De routing in je winkel heeft een grote invloed op het (koop)gedrag van je klant. Wat werkte er goed afgelopen seizoen en wat niet? Kreeg je veel vragen waar een bepaald product lag of merkte je juist dat er een product niet goed werd verkocht? Verschillende redenen om te kijken of je met een paar kleine aanpassingen je layout kan verbeteren.
Jouw klanten weten vaak heel goed waarvoor ze komen. Die goedlopende producten, je hero’s, hoef je dus niet vooraan in je winkel te presenteren. Bewaar die maar fijn voor het eind van je routing, zodat je ook al je andere waren hebt kunnen laten zien.
Een verrassend product vooraan in je winkel geeft juist een STOP-effect: de klant was hier niet naar op zoek, maar de interesse is wel gewekt. Welkom in mijn winkel!
2. Hotspots
Iedere winkel heeft ze: strategische plekken waar mensen nét wat langer stil blijven staan. De perfecte plek om je koopwaar met een hoge winstmarge te presenteren. Of je nieuwe collectie te showen. Maar heb jij van die plekken ook echte hotspots gemaakt?
Loop door je eigen winkel en kijk eens door de ogen van het winkelend publiek. Zijn er natuurlijke plekken die meer opvallen? Een bijzondere muur, een verhoging of een open ruimte misschien?
Ga je op inkoop? Wissel van je thema? Gaan je seizoensproducten de winkel in? Neem dan je hotspots in gedachten. Want deze vaste plekken verdienen juist nu wat extra aandacht.
Hou de vaste elementen van je winkel rustig en neutraal. Zoals je presentatiemeubels. Dit is een perfecte basis voor je winkel. Maar op de hotspots combineer je dit met extra kleuraccenten, een overvloed van hetzelfde product, of juist een minimalistische presentatie in één kleur. Kies voor ritme in je productpresentatie, maak absurde stapels of combineer producten met elkaar.
Hoe dan ook: jouw hotspot moet een feestje zijn om naar kijken. Zodat (ver)kopen daarna bijna vanzelf gaat.
3. Etalage
Je etalage is je uithangbord: je laat ermee zien wie je bent en wat je verkoopt. Het is de ultieme kans om je potentiële klant te verleiden om binnen te komen kijken. Je winkelpui en de eerste anderhalve meter van je winkel mogen echt een hoog WOW-gehalte hebben. Straal die fijne shopbeleving maar uit!
Thema’s doen het altijd goed, mits je ze goed en consequent doorvoert in je winkelinrichting. Denk goed na over de decoratie en zorg dat het de collectie versterkt. Kleur doet hierin heel veel.
4. Product presentatie
Een pakkend winkelontwerp is je basis. Maar daarnaast is ook je presentatie van groot belang voor de verkoop. Creëer rust en overzicht, dat maakt je koopwaar aantrekkelijker.
Hoe je dat naar de dagelijkse praktijk vertaalt? Nou, zo:
1.Speel met compositie, opbouw en kleur.
2.Voeg een eyecatcher toe voor het STOP-effect.
3.Gebruik niet te veel displays die je van leveranciers krijgt. Die zijn prima voor een paar strategische plekken in je winkel, maar niet op je mooie presentatietafel. Die hou je lekker clean en in je eigen stijl.
4.Heb je veel losse spullen die je wil showen? Zorg dan dat je een eigen basis hebt, waarin je je koopwaar aanprijst. Investeer in houten kratjes, glazen vazen, ijzeren mandjes. Wanneer je deze steeds terug laat komen, met daarin de gepresenteerde artikelen, blijft het hele beeld rustig. Hoge manden, dienbladen en kleine bijzettafeltjes doen het op die manier ook goed.
En het seizoen daarna? Het thema en de items op je presentatietafel zullen anders zijn. Maar je basis van rekjes, mandjes en vazen blijft hetzelfde. Die kunnen jarenlang meegaan en zorgen zelfs voor een stukje herkenbaarheid.
5. Unieke shopbeleving
Verbeter de winkelervaring van je klant door leuke en unieke ervaringen te bieden. Klanten onthouden ervaringen. Dus de theorie gaat dat ze je winkel zullen onthouden en terug willen gaan als de ervaring die ze hadden onvergetelijk was. Ze zullen ook eerder positieve mond-tot-mondreclame over jouw winkel verspreiden onder hun vrienden en familie. Hierdoor wek je nieuwe interesse in je winkel en trek je nieuwe bezoekers aan.
Met een unieke ervaring kan je denken aan bijvoorbeeld aan eenmalige evenement of seizoensgebonden activiteiten. Voorbeelden zijn het aanbieden van iets eetbaars met je logo om de nieuwe collectie te vieren of een shopping avond i.c.m. korting. Voeg wat muziek en ballonnen toe en je zult zeker de aandacht trekken, niet alleen op sociale media, maar ook van voorbijgangers. Of ga de straat op met een kleine giveaway en flyer. Dit zijn eenvoudige en effectieve manieren om meer vertrouwen op te bouwen met loyale klanten en tegelijkertijd nieuwe klanten aan te trekken. Hallo hier is mijn winkel!
Bonus tip!
Mocht je ook een winkel hebben met paskamers, neem dan meteen deze tips hoe je een fijne shopbeleving creëert in je paskamers!