Als ondernemer wil je een winkelervaring creëren dat past bij jouw merk. En ook al is een kiosk een kleine oppervlakte, je wil je onderscheiden van de concurrent. Gebruik daarom deze handig tips om jouw kiosk goed vorm te geven!
Voordelen van een kiosk
- Een kiosk heeft verschillende zijde waar jouw product goed zichtbaar is.
- De oppervlakte is kleiner, dus minder investering.
- Een kiosk kan je helemaal personaliseren naar de stijl van jouw winkel.
- De locatie van een kiosk is in high traffic gebieden.
5 Tips van BOLD
1. De vorm van je kiosk
Er bestaan in principe vier soorten kiosken:
- Traditionele kiosk (Kiosk waarbij product aan de buitenkant wordt verkocht en verkoper in de kiosk staat.
- Gesloten kiosk (Kiosk waarbij er een plafond in zit en sommige wanden gesloten)
- Walk through kiosk ( Kiosk waar de klant doorheen kan lopen)
- Buiten kiosk ( Kiosk die buiten staat)
De vorm van de lay-out van je kiosk is de basis die perfect moet kloppen. Vanuit hier ga je bouwen aan de look and feel, werkroutine en klantreis. Daarom moet je goed in kaart brengen wat de functies van je kiosk zijn:
- Wat je wil gaan verkopen?
- Hoe wordt jouw werkroutine in de kiosk?
- Welke apparatuur moet er in de kiosk komen?
- Welke route moet de klant doorlopen tijdens het verkoopproces?
- Komen er zitplekken?
Als je dit goed in kaart brengt, dan kan je aan de hand hiervan de vorm van de kiosk bepalen en wat het beste bij jouw merk past.
- Vierkant, rechthoekige, rond of ovaal?
- Zijn alle zijde open of komt er een achterwand aan één zijde?
- Ook de hoogte kan je goed gebruiken. Hou deze wel transparant. Maar denk aan een totem als reclame zuil of een plafond.
2. Signing van je kiosk
Wat is signing? Signing is de visuele communicatie van je merk, waarmee je met beeld je merk communiceert. Door bijvoorbeeld vlaggen, spandoeken, lichtreclame, lichtbak, gevelreclame en reclameborden.
Een kiosk kan je helemaal personaliseren naar de stijl van jouw merk of winkel. En juist met een kiosk kan je hiermee opvallen. Dus zorg voor een eyecatching visuele communicatie, speel met letterstijlen, verlichtingselementen en kleuren.
- Zorg dat je logo altijd zichtbaar is voor de klant. En plaats je logo op meerdere plekken van je kiosk.
- Verlicht je hoofdlogo zodat je ook zichtbaar bent van een afstand.
- Je kan je huisstijl kleuren terug laten komen in je signing door te spelen met materialen.
- En neem ook bewegwijzering mee in de stijl van signing, zo creëer je één geheel.
3. Verlichting voor je kiosk
Door verlichting creëer je sfeer, licht je producten uit en trek je klanten aan.
Denk hierbij aan drie soorten verlichting:
- Sfeer verlichting.
- Spots om je product uit te lichten.
- Algemenen verlichting.
En vergeet hierbij niet de juiste lichtkleur te gebruiken. Hiervoor kan je het onderstaande schema gebruiken:
- 2700 Kelvin (extra warm wit) – Sfeerverlichting
- 3000 Kelvin (warm wit) – Sfeerverlichting & spots
- 4000 Kelvin (neutraal wit) Algemenen verlichting & spots
- 6400 Kelvin (koud wit/daglicht wit) Vermijd dit licht in je kiosk. Dit is meer voor ziekenhuizen.
3. Materialen voor je kiosk
Met de materiaal keuze voor je kiosk kan je echt out of the box! Want met de juiste materiaal keuze val je op en creëer je een WOW effect waardoor je jouw kiosk onderscheidend en instagrammable maakt. Zoek daarom de juiste combinaties, ga niet voor het goedkoopste en durf!
- Het blad van je kiosk is wat het meest gebruikt wordt en ook goed zichtbaar is voor de klant. Kies daarom voor een hoogwaardig en duurzaam materiaal wat hygiënisch is en tegen een stootje kan zoal een Hi-macs.
- Door verschillende materialen te mixen creëer je sfeer.
5. Product presentatie voor je kiosk
Hoe ga jij je producten presenteren? Dit heeft uiteraard alles te maken met welk product je gaat verkopen. En door hoe jij je product presenteert bepaal je ook de routing voor de klant en je eigen werkroutine. Het allerbelangrijkste is dat jouw product de hero is en in de spotlight moet staan.
- Zorg dat de klant je product goed kan zien en welke opties er zijn.
- Plaats het product niet te laag, maar boven de 80 cm. Anders zien mensen je product niet.
- Zorg dat vitrines niet hoger zijn dan 130 / 140 cm, anders zien ze jou niet meer.
- Kijk bij de presentatie door de ogen van de klant. Wat zien ze en welke klantreis maken ze door voordat ze jouw product kopen?
Bonus tip!
Elke kiosk moet voldoen aan de richtlijnen van een winkelcentrum of shopping mall.
Hou daarom met je planning rekening met het onderstaande:
- Er moet altijd eerst een schets en moodboard worden aangeleverd, zodat deze kan worden goedgekeurd.
- Na goedkeuring kan je verder met het inrichten van je kiosk.
Hulp nodig bij het ontwerpen van je kiosk?
Wil je toch graag hulp om je kiosk in te richten?
Plan dan een online kennismaking in en dan gaan we samen jouw kiosk inrichten!